Sedan slutet av maj månad är det Malmöbon Dan Sjöberg som formellt äger och driver Autoseum i Simrishamn.

Själv vill han tona ner sin roll och lyfter hellre fram ”gubbarna”, medlemmarna i Autoseums vänner som minst en gång i veckan samlas för att sköta om dyrgriparna i lokalerna på Fabriksgatan.

Utan dem hade inte Nisse Nilsson eller någon annan haft något museum, berömmer Dan Sjöberg.

Det är han som sedan några månader formellt äger och driver både Autoseum i Sirmrishamn och privata bilmuseet Nisse Nilsson collection i Malmö.

När ägaren Nisse Nilsson gick bort i maj ville hans fru Erna att just Dan Sjöberg skulle ta vid istället för att den ägarstiftelse Nisse Nilsson förberett.

– Erna ville inte ha den. Ganska snart efter Nisse Nilssons död såg hon till att den avpolleterades. Istället blev jag tillfrågad om jag ville driva allt vidare i Nisses anda.

Och det ville Dan Sjöberg, personlig vän med familjen i hela 50 år.

Dan var blott tolv år gammal när Nisse Nilsson bjöd honom och hans motorintresserade far till London för att gå på bilauktion.

Väldigt spännande för en tolvåring, inte minst när en bekant till Nisse Nilsson kom och hämtade trion i en tjusig Aston Martin.

Det skulle bli fler utlandsresor med bilar och motorer i sikte, något Dan Sjöberg berättat för att lugna ledningen på tekniska museet i Stockholm som hörde av sig efter Nisse Nilssons död och undrade över det fortsatta samarbetet med den nye ägaren

– Sedan 1974 har jag och Nisse Nilsson varit på många utlandsresor och besök, berättar Dan Sjöberg.

Han har lovat att driva Autoseum vidare i Nisse Nilssons anda. Men det kommer att bli en del förändringar till nästa säsong.

– Vi kommer att byta vissa bilar mot andra och förnya utställningen. Vi har ju bilar stående i Malmö, ett 30-tal mycket ovanliga bilar i Nisses ”filial”.

Nästa år kan besökarna bland annat titta närmare på en mycket ovanlig Muntz Jet från 1952, byggd i endast 198 exemplar. Från Malmö kommer man också att hämta en ovanlig glasfiberbil, en Glasspar G2. Föregångaren till Chevrolets sportiga Corvette byggdes bara i runt 150 exemplar.

Dan Sjöberg har fullt på med sina fyra hyresfastigheter i Malmö planerar att vara i Simrishamn varje onsdag och sköta en del administration och planera verksamheten tillsammans med ”gubbarna”, järngänget i Autoseums vänner. – Det är egentligen gubbarna som styr! skrattar Dan Sjöberg.”